Ik schrijf over mensen in organisaties, in het bedrijfsleven, in de politiek en in sport. Boeken onder eigen regie, manuscripten, columns, artikelen en interviews-series in opdracht of onder redactie.
Verschillende series onder de titel ‘Het Goede Gesprek’ …
Een serie columns over loopbaan coaching en outplacement bij Van Ede & Partners gepubliceerd in BUSINESS HAAGLANDEN Magazine
Verhalen over de carrière van de Leerling, de Avonturier, de Koning en de Wijze.
BUSINESS HAAGLANDEN Magazine
Heeft u interesse in mijn werk als (freelance) schrijver, dan kunt u mij bereiken via:
Email: derick@billieboybv.nl / Mobile: 06 52 40 50 87
NU & DAN Loopbaanontwikkeling
Door zelfreflectie en zelfrealisatie naar een duidelijke en zonnige toekomst
Willem 1 jaar
Ter gelegenheid van de eerste verjaardag van Willem Reid Maarleveld.
Gesprekken over loopbaancoaching en outplacement.
Meer informatieEen persoonlijk verslag van een onwaarschijnlijke presidentiële campagne en de first 100 days in office van president Barack Obama.
Meer informatieArne Weverling. © Frank Jansen
2021 – zomer - najaar
Een serie interviews over werk.
1. Juli 2021: Het Goede Gesprek over Werk met Arne Weverling – “De formule-Weverling: Kansen zien + Verbinden = Resultaat”.
2. September 2021: Het Goede Gesprek over Werk. Column: ‘Wat is de zin van ons werk?’
3. Mei 2022: IT ALL BEGINS WITH PEOPLE – ‘Betrokken medewerkers zijn effectief én gelukkig in hun werk
2021 - februari
Een serie van zes interviews over wat het begrip geluk voor mensen kan betekenen – Van Ede & Partners Den Haag.
2020 - april
Een serie van zes artikelen over de coronacrisis – Van Ede & Partners Den Haag.
2019 - 2021
Een serie columns over loopbaan coaching en outplacement bij Van Ede & Partners.
Loopbaancoaching & outplacement
Jaargang 26, magazine 5, oktober 2021
Ga in gesprek met Van Ede & Partners
Jaargang 26, magazine 2, april 2021
Daar ons geval nieuw is, moeten we opnieuw denken en handelen.
Jaargang 25, magazine 4, oktober 2020
Loopbaan coaching en Outplacement.
Jaargang 25, magazine 1, oktober 2020
Loopbaan coaching en Outplacement.
Jaargang 24, magazine 7, januari 2020
Investeren in de toekomst. - Studeren op latere leeftijd.
Jaargang 24, magazine 6, december 2020
Midden vijftig, vol energie! - Carrière abrupt onderbroken, en dan?
Jaargang 24, magazine 5, oktober 2019
Carrière switch - Van manager naar business consultant.
Jaargang 24, magazine 5, maart 2019
Plan B - Altijd een alternatief achter de hand houden.
Jaargang 24, magazine 4, april 20219
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand - Van financieel manager naar B-tje anders.
Jaargang 24, magazine 3, april 2019
Droombaan realiseren - Het hoeft niet NU , het kan ook DAN.
Jaargang 24, magazine 2, mei 2019
Sinds oktober verbonden aan Business Haaglanden Magazine als freelance journalist.
https://www.business-haaglanden.nl/ en https://www.business-amsterdam.nl/
12. Jaargang 26, magazine 7, maart 2023
11. Jaargang 27, magazine 6, december 2022
10. Jaargang 27, magazine 5, oktober 2022
9. SPECIAL – jubileum Magazine – oktober 2022
100 Jaar EVERTS GROEP – Een Familiebedrijf anno 2022
De Everts Groep is een familiebedrijf, dat totaal vastgoedonderhoud verzorgt, d.w.z. schilder- en bouwwerkzaamheden. Dit magazine vertelt de geschiedenis van de familie en hun bedrijf – drie generaties – de Everts Groep, laat de Everts Groep mensen zien, haar leveranciers, toont enkele bijzondere projecten en de maatschappelijke betrokkenheid van de Everts Groep, naast de toekomstvisie van de mannen van de toekomst; Bas Hania en Tom Kamminga.
8. Jaargang 18, magazine 4, augustus 2022
7. Jaargang 27, magazine 3, juni 2022
6. Jaargang 27, Amsterdam Business 2-3 , juni 2022
5. Jaargang 27, magazine 2, mei 2022
4. Jaargang 27, Amsterdam Business – zakenmagazine, jaargang 18, Maart 2022
3. Jaargang 27, magazine 1, Maart 2022
2. Jaargang 26, magazine 6, December 2021
1. Jaargang 26, magazine 5, Oktober 2021
In gesprek met collega’s Van Ede & Partners (55)
1. Ada Jongkamp - Investeren in reflecteren
2. Anjo Middel – Neem voldoende tijd voor zelfreflectie
3. Ank Stegenga - Elk mens is zo mooi anders
4. Annemarie Resink - Wees jezelf, dan ben je op je best
5. Annemieke Kodde - Mijn rol is relatief
6. Arnoud Offerhaus - Vertraag om te versnellen
7. Astrid van Eijk - Aandacht en tijd voor mensen
8. Cees - Jan Groen - Eigen ondernemerschap is ook een carrièrekeuze
9. Carla Rietbergen - Jellema - Ik zing mijn eigen wijsje
10. Chantal Uildriks - Wij hebben oog voor de mens achter de cliënt
11. Cora van der Put - Van Hooijdonk - Bij mij is het glas altijd halfvol
12. Derick Maarleveld - Persoonlijke ontwikkeling door zelfinzicht en betrokkenheid
13. Dinja van Gestel - Ik gun het mensen om werk te doen waarin ze tot hun recht komen
14. Doesjka Groen - Neem de tijd om je talenten te ontdekken en dan er dan mee aan de slag
16. Elise van Doorne - Heb de moed om het waarachtige gesprek aan te gaan, en wees mild naar je zelf
17. Els Burger - Stilstaan is ontwikkelen
18. Frank Zuidinga - Ga het gesprek met jezelf aan om te herbronnen
19. Frederike van Lowijde - Durf te stralen, show up, laat het zien
20. Hanke Geertsema - Er is geen gunstige wind voor degene die niet weet waar hij naar toe wil
21. Hans Boer - Spreek met jezelf af, dat je jezelf volledig openstelt
22. Hans Mellink - Ik heb nooit haast
23. Henk Reimert - Het goede leven en het goede gesprek is voor mij belangrijk
24. Huib Bartels - Werk moet voldoening geven
25. Jan Brinkman - Door te doen waarvoor je geboren bent vind je geluk
26. Jan Maarten Bosch - Jezelf kennen en daarnaar handelen
27. Jorrit de Jong - Kies voor het levenspad dat bij je past
28. Josien Vermeer - Mensen helpen weer hun bestemming te vinden
29. Julia Blauwkuip - Loopbaanontwikkeling is een levenslang dynamisch proces
30. Jutta König - Ik verdiep mij graag in de levensverhalen van mensen
31. Karin Leemans - Van Rattingen - Inlevingsvermogen is belangrijk in mijn werk
32. Kaveh Pour - Talent kent geen grenzen en heeft geen kleur, maar talent maakt wel kleurrijk
33. Kita Lebesque – Now are we talking
34. Linda Feenstra – Ik houd van die mooie gesprekjes met cliënten
35. Mark Jacobs - Stilstaan is het echte vooruitgaan
36. Margreet van Dongen - Vanuit verbeelding in beweging komen en de toekomst naar je toe halen
37. Marion Bruggen - Ik ben een schatgraver
38. Marjorie Pennings - Wie met aandacht bewust wordt, groeit in eigenheid
39. Michel Decré - Het succes van die glimlach en die nieuwe energie
40. Michel Hensen - Wees open naar jezelf
41. Monica Heijmans - Lehman - Geef mensen persoonlijke aandacht en je krijgt veel terug
42. Nathalie Alewijnse - Het gevoel ertoe te doen
43. Netty Deelen - Neem al vroeg regie op je eigen loopbaan!
44. Niels Schotanus – Gebruik je hoofd, volg je hart
45. Nynke Hovinga - Als je doet wat bij je past, ben je van waarde voor de wereld
46. Pim Visser - Een leven lang leren
47. Renée de Dobbelaere - Nieuwsgierig zijn en dingen proberen brengen je verder
48. Roel Monnik - Ga en blijf netwerken, onderhoud en ontwikkel jouw contacten
49. Rogier Huffnagel - Wees onbevangen, stel je open en laat je verrassen
50. Sakira Lanting - Mensen in hun recht zetten
51. Sven Gudde - Heb het lef om alle mogelijkheden te onderzoeken
52. Tim Arends - Jouw toekomst is al begonnen bij jouw afscheid, dus kijk vooruit
53. Tineke Pacqué - De vrijheid om te kiezen
54. Victor Muller - Het gaat erom betekenis te geven aan je leven
55. Yasmin Seeger - Ik wil er voor de mensen zijn
Samen met Catherine Koster – organisatiepsycholoog
BETROKKEN MEDEWERKERS ZIJN PRODUCTIEVER EN GELUKKIGER
door Catherine Koster en Derick Maarleveld
De aandacht van bestuurders van bedrijven en organisaties is vaak gericht op de harde businessresultaten; omzet, kosten en rendement. De (zwarte) cijfers domineren de gesprekken in de boardroom. Dat is op zich niet onbegrijpelijk, want een bedrijf moet nu eenmaal winst maken om dividend te kunnen uitkeren aan haar aandeelhouders én te kunnen investeren in de toekomst van de organisatie.
Nederlandse managers zijn goed in financiën en processen, minder goed met mensen
Wat veel managers in Nederland niet (b)lijken te begrijpen, is dat de businessresultaten uiteindelijk worden bepaald door de kwaliteit van hun medewerkers. Bewust hebben wij het over ‘niet alle bestuurders’, want in de praktijk blijkt dat de aandacht van veel bestuurders voor het ‘human capital’ van hun organisatie niet altijd adequaat is. Het kan echt veel beter. Aandacht voor de ontwikkeling van de medewerkers is niet de grootst ontwikkelde vaardigheid van bestuurders in Nederland. In ons land zijn de vakgebieden financiën en procesmanagement vaak in goede handen bij Nederlandse bestuurders. In ‘mensen’ zijn we minder goed. Dat is niet verstandig, want organisaties met betrokken medewerkers zijn meer rendabel en productiever, leveren betere kwaliteit én hebben gelukkigere medewerkers. Het lijkt dus een A-B-C-tje om meer tijd en aandacht te besteden aan de mensen in de organisatie en het verhogen van medewerkersbetrokkenheid.
Medewerkersbetrokkenheid = VVTG
Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup publiceert al decennia lang hun rapport ‘State of the Global Workplace.’Op basis van wereldwijd onderzoek bestudeert Gallup de betrokkenheid van medewerkers bij hun werk. Gallup onderzoekt medewerkersbetrokkenheid (engagement) door het stellen van twaalf vragen (The Gallup Q12), die analyseren vier gebieden van aandacht:
Negen van deze twaalf vragen onderzoeken de aandacht van managers en leidinggevenden voor het wel en wee van hun medewerkers, hetgeen impliceert dat de aandacht van de manager voor zijn medewerkers van groot belang is om medewerkersbetrokkenheid te realiseren, waardoor de organisatie productiever wordt.
In Nederland kan medewerkersbetrokkenheid veel beter
Nederland scoort niet zo goed op medewerkersbetrokkenheid. In 2013 9% engagement ten opzichte van het gemiddelde van 14% in West-Europa. Gelukkig is de situatie verbeterd in het laatste engagementonderzoek van Gallup in 2016. De Nederlandse medewerkersbetrokkenheid is gegroeid naar 12%, maar loopt nog achter bij ons grote buurland Duitsland met 15% en Scandinavië 16% (Noorwegen 17%, Denemarken 16% en Zweden 14%). We zijn op de goede weg, maar hebben nog een flinke achterstand.
Medewerkersbetrokkenheid
Billie Boy BV wil het onderwerp van medewerkersbetrokkenheid op de agenda van de Nederlandse bedrijven en organisaties zetten met het doel om het niveau van medewerkersbetrokkenheid te brengen naar een niveau in lijn met de beste landen van Europa, dat wil zeggen 15% tot 17%. Dat zal de Nederlandse concurrentiepositie verbeteren. Dat is weer goed voor iedereen in onze samenleving: medewerkers, managers, ondernemers en leidinggevenden in alle sectoren van de Nederlandse samenleving. Want, onderzoek wijst uit dat hogere medewerkersbetrokkenheid leidt tot: hogere productiviteit, hogere kwaliteit, hoger rendement, lager ziekteverzuim, hogere klanttevredenheid én gelukkiger medewerkers.
Verhalen uit de praktijk
Catherine Koster en Derick Maarleveld doen gaan in gesprek met bestuurders en leidinggevenden. Wat zijn de oorzaken dat engagement in Nederland nog niet zo goed is ontwikkeld? Wat houdt bestuurders en leidinggevenden tegen om structureel aandacht te geven aan dit onderwerp? Wat zijn de methoden om juist wel aan het verhogen van medewerkersbetrokkenheid te werken? Kortom, wat zijn de succesverhalen én de hinderpalen in de praktijk? Door middel van waarderende gesprekken op basis van appreciative inquiry met vertegenwoordigers van verschillende sectoren van de Nederlandse samenleving – nationale- en internationale bedrijfsleven, businessconsultants, executive coaches, overheden, politiek, professional service firms, wetenschap, sport en zorg – wordt kwalitatief onderzoek gedaan naar succesverhalen en hinderpalen.
Productiever én gelukkiger
Concreet betekent het verhogen van de medewerkersbetrokkenheid met 1% dat 89.000 medewerkers productiever én gelukkiger zijn. Duitsland scoort 15%, Noorwegen 17%. Dat betekent, dat tussen de 267.000 en 445.000 mensen met meer plezier naar hun werk gaan, productiever zijn en mede daardoor gelukkiger zijn
1. Rogier Huffnagel – DOOR REFLECTIE MEER MEDEWERKERSBETROKKENHEID
2. van Dijkhuizen – DE MENSEN MAKEN HET VERSCHIL
3. HET BEGINT MET VERTROUWEN, DAARMEE BEREIK JE ZOVEEL MEER
4. Derk Lemstra - DE KERN VAN LEIDINGEGEVEN IS FEEDBACK GEVEN
5. Carina – Benninga – NEEM TIJD OM TOT COMMITMENT TE KOMEN
6. Ruut Veenhoven – INZICHT LEIDT TOT MEER GELUK EN BETROKKENHEID
7. Robert - Jan van Berckel – GOOGLE CULTUUR ZORGT VOOR MEDEWERKERS-BETROKKENHEID
8. Betsy Dijkstra – DRIVERS HELPEN DE BUSINESS VOORUIT
9. Dirk Hogervorst - COLLEGA’S ZIJN HET ALLERBELANGRIJKSTE IN EEN BEDRIJF
10. Stephan Ummelen – INVESTEREN IN EEN WAARDENGEDREVEN CULTUUR LEVERT RESULTATEN EN RENDEMENT
11. Marianne van Duijn – VAKER HET GESPREK VOEREN VERGROOT BETROKKENHEID
12. Boudewijn van Melle – BETROKKWENHEID IS HET LEVEREN VAN EEN BIJDRAGE
13. Michiel Muller - SELECTEREN OP BETROKKENHEID EN DAARNA TALENT ONTWIKKELEN
15. Cecile Stallenburg - REGELRUIMTE, VERTROUWEN EN ERIN GELOVEN VERGROTEN BETROKKENHEID